top of page
Writer's picturePr Atanasie Pauc

Pogorârea Duhului Sfânt sau Sărbătoarea Cincizecimii

Pogorârea Duhului Sfânt sau Sărbătoarea Cincizecimii

Pogorârea Duhului Sfânt sau Sărbătoarea Cincizecimii
Pogorârea Duhului Sfânt sau Sărbătoarea Cincizecimii

Semnificație Teologică și Istorică


Introducere


Cincizecimea, cunoscută și sub numele de Pogorârea Sfântului Duh sau Rusaliile,

este una dintre cele mai importante sărbători ale Bisericii Ortodoxe, care

prăznuiește venirea Sfântului Duh asupra Apostolilor. Aceasta marchează și

întemeierea Bisericii Creștine. Sărbătoarea este la 50 de zile după Paști, respectând

tradiția biblică și creștină care subliniază legătura dintre Înviere și venirea Duhului

Sfânt.


Context Biblic și Semnificație


Evenimentul Pogorârii Sfântului Duh este relatat în Faptele Apostolilor (2, 1-4),

unde Sfântul Duh s-a coborât în chip de limbi de foc asupra Apostolilor,

adunându-i pe toți într-un singur trup duhovnicesc, Biserica. Această zi este văzută

ca o continuare și împlinire a promisiunilor făcute de Iisus Hristos, care, înainte de

patimirile Sale, le-a promis Apostolilor că le va trimite pe Duhul Sfânt,

Mângâietorul, pentru a-i călăuzi și a le da putere.


Istoria Sărbătorii


Cincizecimea este una dintre cele mai vechi sărbători creștine, alături de Paști. Ea

este menționată de Sfântul Apostol Pavel (1 Cor. 16, 8) și Sfântul Luca (Fapte 20,

16). Sărbătoarea este recunoscută și în Constituțiile Apostolice. Mari predicatori ai

secolelor IV și V, precum Sf. Irineu, Tertulian și Origen, au lăsat mărturii despre

importanța acestei zile. De asemenea, canonul 20 al Sinodului I Ecumenic oprește

îngenuncherea în ziua Rusaliilor, subliniind bucuria și solemnitatea acestei

sărbători.


Cincizecimea în Vechiul și Noul Testament


În Vechiul Testament, Cincizecimea era o sărbătoare agricolă, celebrând secerișul

și primirea Legii pe Muntele Sinai. Pentru creștini, această zi capătă o nouă

semnificație: primirea Duhului Sfânt, care dă Legea duhovnicească și călăuzește

credincioșii spre adevăr. Coborârea Sfântului Duh este văzută ca o paralelă la darea

Legii, subliniind continuitatea și împlinirea promisiunilor divine în Noul

Testament.


Semnificația Teologică a Pogorârii Sfântului Duh


Coborârea Duhului Sfânt reprezintă începutul unei noi epoci în istoria mântuirii,

marcând întemeierea Bisericii ca instituție divino-umană. Prin această sărbătoare,

credincioșii sunt chemați să recunoască unitatea spirituală și să înțeleagă rolul

Duhului Sfânt în viața Bisericii. Sfântul Duh este cel care sfințește, împarte daruri,

înnoiește și călăuzește credincioșii în toate adevărurile divine.


Înțelesul Sfintei Treimi în Teologia Ortodoxă


După învățătura Bisericii Ortodoxe, Dumnezeu este Unul în Ființă, dar întreit în

Persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Învățătura despre Sfânta Treime exprimă

caracterul personal și întreit al lui Dumnezeu. Cele trei Persoane se deosebesc

întrucât, deși Fiecare dintre Ele este Dumnezeu întreg, toate însușirile dumnezeiești

sau atributele sunt comune lui Dumnezeu-Tatăl, lui Dumnezeu-Fiul și lui

Dumnezeu-Duhul Sfânt. Nu sunt totuși trei dumnezei, nici nu se amestecă sau se

contopesc laolaltă.


Tatăl se deosebește de celelalte Persoane întrucât naște din vecie pe Fiul și purcede

pe Duhul Sfânt. Cele trei Persoane sunt unite și se înconjoară reciproc și locuiesc

Una în Alta, neamestecându-Se: Tatăl în Fiul și în Duhul Sfânt, Fiul în Tatăl și în

Duhul Sfânt, și Duhul în Tatăl și în Fiul. Învățătura Bisericii despre Dumnezeu în

Treime, este cuprinsă în vechile Simboluri de credință ale Bisericii care

mărturisesc credința „în Dumnezeu Tatăl, în Hristos Iisus și în Duhul Sfânt”. Ea

reprezintă cuprinsul esențial al Sfintei Scripturi și al Evangheliei în special și

evidențiază specificul credinței creștine despre Dumnezeu.


Credința în Sfânta Treime delimitează învățătura creștină despre Dumnezeu de alte

învățături și concepții. Numai o astfel de dumnezeire este singura mântuitoare ca

bază a comuniunii de iubire cu noi în veșnicie. Ea ne ferește de a confunda pe

Dumnezeu cu lumea, cum o face panteismul, sau de a-l considera ca neavând după

creare niciun raport cu creația în general și cu omul în special, cum greșit susține

deismul.


Mai mult, credința creștină în Sfânta Treime ne arată că Dumnezeu este

transcendent și imanent în același timp. El este mai presus de lume, dar este și în

lume și mult mai mult, El coboară la creația Sa cu una dintre Persoanele Sale. Se

apropie la maximum de oameni pentru a le da posibilitatea de a urca la cer, adică la

comuniune cu El.


Pogorârea Duhului Sfânt sau Sărbătoarea Cincizecimii:

Dogma Sfintei Treimi în Creștinism


Dogma Sfintei Treimi este adevărul de temelie al învățăturii creștine, proprie și

caracteristică creștinismului. Ea stă la baza tuturor mărturisirilor de credință ale

Bisericii și, totodată, condiționează întreaga ordine morală creștină, personală și

socială, la temelia căreia stă, ca principiu și ca ideal suprem, comuniunea iubirii

intratrinitare divine.


Drumul de urcat spre această comuniune, deci spre desăvârșire

și fericire, este trăirea iubirii de Dumnezeu și de semenii noștri, căci în iubirea de

Dumnezeu și aproapele se cuprind „toată legea și proorocii” (Mt 22, 40).

Dumnezeul credinței creștine este Dumnezeu - Iubirea intratrinitară (1 In 4, 8, 21).

Fiecare din cele trei Persoane sau ipostasuri ale Sfintei Treimi este Dumnezeu

adevărat: Dumnezeu-Tatăl, Dumnezeu-Fiul și Dumnezeu-Duhul Sfânt, având

fiecare întreaga Ființă și toate atributele dumnezeiești, fără însă să fie trei

Dumnezei, adică fără împărțire sau despărțire a Ființei și, totodată, fără să se

amestece sau să se contopească Persoanele dumnezeiești întreolaltă.


Dumnezeu este unul în Ființă și întreit în Persoane (fețe): Tatăl, Fiul și Duhul

Sfânt. Textele scripturistice sunt întru totul limpezi: Botezul „în numele Tatălui și

al Fiului și al Sfântului Duh” (Mt 28, 19); binecuvântarea apostolică, „darul

Domnului nostru Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu (Tatăl) și împărtășirea

Duhului Sfânt să fie cu voi cu toți” (2 Co 13, 13) și tot așa 1 Ptr 1, 2. Deosebiri

între persoanele Sfintei Treimi: „Toate Mi-au fost date de către Tatăl Meu” (Mt 11,

27) și „Toate câte are Tatăl sunt ale Mele” (In 6, 16), zice Mântuitorul; toate

darurile le împărtășește, „le lucrează unul și același Duh” (1 Co 12, 11).

Unitatea ființială și deosebirea dintre Persoane în Sfânta Treime există înainte de

creație, din veșnicie: „La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și

Dumnezeu era Cuvântul... și Cuvântul trup s-a făcut” (In 1, 1-14); „Duhul toate le

cercetează, chiar și adâncurile lui Dumnezeu” (1 Co 2, 10).


Astfel, potrivit cuvintelor Mântuitorului de la Mt 28, 29, prin care poruncește ca

toți cei ce cred să fie botezați în numele Sfintei Treimi, Biserica a alcătuit încă din

timpul Apostolilor scurte mărturisiri de credință care se rosteau la Botez și care

toate cuprindeau adevărul despre Sfânta Treime. Cu timpul, aceste mărturisiri

baptismale au fost apoi modificate în mărturisiri de credință, care, pe lângă

învățătura despre Sfânta Treime, cuprindeau și învățătura despre mântuirea în

Hristos, cum era simbolul ierusalimitean, alexandrin, din Cipru ș.a. De asemenea,

formula rostită de preot la Botez, care avea la bază înseși cuvintele Mântuitorului

de la Matei 28, 20, ca și practica întreitei scufundări în apă a celui botezat, exprimă

clar credința în Sfânta Treime.


Sfânta Treime era mărturisită în cult și prin doxologia mică: „Mărire Tatălui și

Fiului și Sfântului Duh”, ca și prin cunoscuta cântare de la vecernie: „Lumină


lină”, în care „lăudăm pe Tatăl, pe Fiul și pe Sfântul Duh Dumnezeu”. De

asemenea, în mărturisirile martirilor, în pragul morții, este adeverită credința în

Sfânta Treime: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Învățătura descoperită despre Sfânta

Treime, propovăduită și mărturisită totdeauna de Biserică, primește o formulare

oficială, autoritară și definitivă, la Sinoadele I și II ecumenice, cu prilejul

condamnării ereziei lui Arie și Macedonie.


Sinodul I ecumenic de la Niceea (325), combătându-l pe Arie care nega

dumnezeirea și egalitatea Fiului cu Tatăl, învață că Fiul este Dumnezeu adevărat

din Dumnezeu adevărat, născut din veci din Tatăl, adică din ființa Tatălui, ca

lumină din lumină, și prin aceasta, egal și de o ființă cu Tatăl, prin Care toate s-au

făcut, având deci aceleași însușiri și lucrări ca și Tatăl. Dar Sinodul I ecumenic

condamnă și direct erezia, anatemizându-i pe toți cei care învață că a fost un timp

când Fiul nu era, că Tatăl există înainte de Fiul, care a fost creat în timp din nimic

sau dintr-o substanță străină de cea a Tatălui.


Pogorârea Duhului Sfânt sau Sărbătoarea Cincizecimii:

Persoanele Sfintei Treimi


Persoanele Sfintei Treimi: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, sunt Persoane reale și, ca

atare, deosebite una de alta, având fiecare însușiri personale proprii prin care Se

deosebesc ca Persoane, Se disting, neputându-Se confunda una cu alta, deși fiecare

Persoană dumnezeiască are întreaga Ființă divină care nici nu Se împarte, nici nu

Se desparte, fiind veșnic una și aceeași. Altfel spus, Persoanele Sfintei Treimi Se

disting sau Se deosebesc după chipul sau modul în care au sau posedă Ființa divină

întreagă, mod care duce la distincție între Ele, notă deosebitoare între Persoane, sau

proprietate personală internă, proprie fiecărei Persoane în parte.


Astfel, Tatăl este nenăscut și nepurces, Fiul este născut, Duhul Sfânt este purces,

fără ca prin această precizare, sigură, fiindu-ne revelată, să putem cugeta și spune

că am fi pătruns taină treimică.


Tatăl este Creatorul lumii: „De la El… sunt toate” (Rm 11, 36) și autorul planului

mântuirii, „mai dinainte de întemeierea lumii” (Ef 1, 4), ca prin Hristos „toate să le

împace cu Sine” (Col 1, 20), împăcarea cu Sine fiind mântuirea înfăptuită de către

Fiul.


Fiul este Cel prin Care s-au făcut toate (In 1, 3), inclusiv mântuirea, și

„dreptate și sfințire și răscumpărare” (1 Co 1, 30). Duhul Sfânt este Desăvârșitorul

lucrărilor Tatălui și Fiului, este însuflețitor al sfințeniei, pregătitor al mântuirii ca

grăitor prin profeți, „oamenii cei sfinți ai lui Dumnezeu au grăit purtați fiind de

Duhul Sfânt” (2 Ptr 1, 21).


Duhul este activ în întruparea (Lc 1, 35; Mt 1, 18) și

arătarea Domnului (Lc 3, 22), desăvârșitor al mântuirii și sfințirii în oameni, prin

har (In 14, 26; 1 Co 12, 11: „Toate… le lucrează unul și același Duh, împărtășind

fiecăruia deosebi, după cum hotărăște”), Mângâietor care rămâne pururi cu

credincioșii (In 14-17; Ga 4, 6), firește, în neîntreruptă legătură cu Tatăl și cu Fiul.


Astfel, Cincizecimea și învățătura despre Sfânta Treime sunt fundamentale pentru

înțelegerea creștinismului ortodox, subliniind atât continuitatea revelației divine cât

și importanța comuniunii și iubirii în viața spirituală a credincioșilor.



Pogorârea Duhului Sfânt sau Sărbătoarea Cincizecimii:

92 views0 comments

Recent Posts

See All

ความคิดเห็น


bottom of page